Καλοκαίρι και κίνδυνοι! Ποιες τροφές να προτιμήσετε για αποφυγή καρδιακών νοσημάτων

Καλοκαίρι και κίνδυνοι! Ποιες τροφές να προτιμήσετε για αποφυγή  καρδιακών νοσημάτων

Μεταξύ των προβλημάτων υγείας που σχετίζονται με την καρδιά κατά θερινούς μήνες τα σημαντικότερα είναι η αρτηριακή πίεση, η υπερχοληστερολαιμία και η στεφανιαία νόσος. 

Η αρτηριακή πίεση στους υπερτασικούς ασθενείς, τόσο στους άνδρες όσο και στις γυναίκες, παρουσιάζει μία μείωση της τάξης των 4 mmHg για την συστολική και 2 mmHg για την διαστολική πίεση κατά το καλοκαίρι.
Η μείωση αυτή είναι ανεξάρτητη από τις μεταβολές του βάρους του σώματος, Την συνήθεια του καπνίσματος και την χορήγηση αντιϋπερτασικών φαρμάκων. Παρόμοιες μεταβολές της αρτηριακής πίεσης παρατηρούνται και στα υγιή άτομα. Εντούτοις, η καρδιακή συχνότητα δεν μεταβάλλεται με τις εποχές του έτους.

Η καλοκαιρινή μείωση της αρτηριακής πίεσης εξαρτάται από την θέση του σώματος. Στην όρθια θέση η διαφορά της πίεσης το καλοκαίρι σε σχέση με τον χειμώνα είναι περίπου 10 mmHg. Επομένως, οι διαβητικοί ασθενείς και εκείνοι που ακολουθούν αγωγή διουρητικά και αγγειοδιασταλτικά φάρμακα είναι ιδιαίτερα εκτεθειμένοι σε ορθοστατική υπόταση.

Αντίθετα οι αναστολείς των β- υποδοχέων μειώνουν αυτόν τον κίνδυνο.

Το καλοκαίρι υπάρχει τάση μειώσεως του σωματικού βάρους. Συνεπώς υπάρχει και τάση των επιπέδων των λιπιδίων του αίματος. Επιπλέον, το καλοκαίρι παρατηρείται μεταβολή των διατροφικών συνηθειών και φαίνεται ότι λόγω αυξημένης θερμοκρασίας, μειώνεται και η κατανάλωση λίπους.

Επιπλέον, κατά τους θερινούς μήνες παρατηρείται μείωση των περιστατικών του μυοκαρδίου. Η μείωση αυτή καταγράφεται σε όλες τις γεωγραφικές περιοχές ανεξαρτήτως του κλίματος. Οι εποχιακές αυτές μεταβολές απουσιάζουν στους διαβητικούς ασθενείς και σε όσους λαμβάνουν αναστολείς των β- υποδοχέων υποδεικνύοντας μία εξάρτηση από το αυτόνομο νευρικό σύστημα.

Επιπλέον, φαίνεται ότι τα οξέα καρδιαγγειακά συμβάντα πυροδοτούνται από γεγονότα εκτός της αθηρωματικής πλάκας. Κατά τον χειμώνα ανευρίσκονται στο αίμα αυξημένες συγκεντρώσεις ινοδογώνου και άλλων παραγόντων της πήξεως, πιθανότατα λόγω της αύξησης των λοιμώξεων του αναπνευστικού.

Οι ουσίες αυτές αποτελούν παράγοντες κινδύνου για εμφάνιση καρδιαγγειακών νοσημάτων και ενδεχομένως εξηγούν σε ένα ποσοστό τις εποχιακές μεταβολές. Τα φάρμακα, σύμφωνα με την φαρμακοποιία των Ηνωμένων Πολιτειών, πρέπει να διατηρούνται σε θερμοκρασία μεταξύ των 15ο και 30ο C. Για αυτό, πρέπει να προσέχουμε κατά τους θερινούς μήνες να μην εκτίθενται τα φάρμακα στον ήλιο. Εξ΄ άλλου μερικά από αυτά είναι φωτοευαίσθητα.

Ο κίνδυνος αφυδάτωσης είναι αυξημένος κατά το καλοκαίρι και υπάρχει ανάγκη συμπληρωματικής πρόσληψης νερού. Ο οργανισμός του ανθρώπου όταν εκτίθεται σε υψηλές θερμοκρασίες έχει εκτός από απώλειες ύδατος και απώλειες σε ηλεκτρολύτες και κυρίως σε χλωριούχο νάτριο. Αυτό αποκτά ιδιαίτερη σημασία για τους ασθενείς που λαμβάνουν διουρητικά φάρμακα τα οποία οδηγούν σε επιπλέον μείωση των ηλεκτρολυτών. Έτσι, η συγκέντρωση των ηλεκτρολυτών πρέπει να παρακολουθείται σε αυτούς τους ασθενείς και αν χρειαστεί ανάγκη να γίνεται συμπληρωματική θεραπεία υποκατάστασης.

 

Τροφές για αποφυγή καρδιακών νοσημάτων

H κατανάλωση συγκεκριμένων τροφών ή ορισμένων ενεργών συστατικών τους, όπως εκτιμάται βάσει πληθώρας μελετών, ενδέχεται να συνδέεται με μείωση του κινδύνου για νοσήματα της καρδιάς. Ορισμένα από τα συστατικά τροφών με αποδεδειγμένες καρδιοπροστατευτικές ιδιότητες είναι οι διαλυτές φυτικές ίνες, οι φυτοστερόλες, οι πολυφαινόλες (φλαβανόλες, ανθοκυανιδίνες, κατεχίνες), τα ω-3 λιπαρά οξέα (ιχθυέλαια), οι βιταμίνες Α (λυκοπένιο, β-καροτένιο), D και E, βιταμίνη C, το φυλλικό οξύ, το κάλιο κ.ά. Παρακάτω θα παρουσιάσουμε επιλεκτικά 18 τέτοιες τροφές.

 

1.  Μπρόκολο: Αποτελεί καλή πηγή φυλλικού οξέος και φυτικών ινών. Τελευταία έχει βρεθεί ότι η γλυκοσινολάτη που εμπεριέχει, προστατεύει το μυοκάρδιο από βλάβη που προκαλείται λόγω επαναιμάτωσης μετά από ισχαιμία. Μάλιστα το φρέσκο μπρόκολο σε σχέση με το βρασμένο υπερέχει ποσοτικά ως προς τα καρδιο-προστατευτικά του συστατικά.
2. Ντομάτα: Περιέχει λυκοπένιο και βιταμίνη C, τα οποία έχουν αντιοξειδωτική δράση. Υπάρχουν ενδείξεις ότι συστατικά της μειώνουν την κακή χοληστερόλη (LDL) και ίσως και την αρτηριακή πίεση.

3. Καρότα: Πρόσφατες μελέτες έδειξαν ότι βοηθούν στον έλεγχο του σακχάρου κι έτσι ελαττώνουν τον κίνδυνο ανάπτυξης σακχαρώδους διαβήτη. Επίσης, περιέχουν διαλυτές ίνες που μειώνουν τη χοληστερόλη.

4.Αγκινάρα: Περιέχει αρκετές πολυφαινόλες, όπως η λουτεολίνη, η απιγενίνη και το καφεϊκό οξύ, που αναστέλλουν μια ενδοπεπτιδάση η οποία σχετίζεται με τα καρδιαγγειακά, την μεταλλοπρωτεϊνάση.

5. Πορτοκάλι: Συνιστά καλή πηγή πεκτίνης και καλίου, που συντελούν στον έλεγχο της αρτηριακής πίεσης. Μια μικρή μελέτη έδειξε, ότι ο χυμός πορτοκαλιού ίσως βελτιώνει τη λειτουργία των αγγείων και προκαλεί μέτρια μείωση της αρτηριακής πίεσης μέσω του αντιοξειδωτικού εσπεριδίνη.

6. Ρόδι: Είναι ένα φρούτο πλούσιο σε πολυφαινόλες, με υψηλή αντιοξειδωτική δράση. Ο χυμός του ροδιού φαίνεται να έχει σημαντικές αντιαθηρωματικές καθώς και αντιυπερτασικές ιδιότητες.

7. Κεράσια: Περιέχουν ανθοκυανίνες, οι οποίες είναι αντιοξειδωτικές ουσίες που προστατεύουν τα αγγεία.

8. Κουάκερ: Η βρώμη είναι γνωστή για τις αντιυπερλιπιδαιμικές της ιδιότητες, εξαιτίας της υψηλής περιεκτικότητάς της σε βήτα-γλυκάνες. Συντελεί στον καλύτερο έλεγχο του σακχάρου κι επιπλέον περιέχει περισσότερες από 20 μοναδικές πολυφαινόλες με ισχυρή αντιοξειδωτική δράση, τις αβενανθραμίνες.

9.Καστανό ρύζι: Υπάρχουν ενδείξεις ότι βελτιώνει το λιπιδαιμικό προφίλ αφού μειώνει την LDL χοληστερόλη και βοηθάει στον καλύτερο έλεγχο του σακχάρου.

10. Σολομός: Είναι πλούσιος σε ω-3 λιπαρά οξέα EPA και DHA, τα οποία ελαττώνουν τον κίνδυνο για αρρυθμία, που μπορεί να οδηγήσει σε αιφνίδιο θάνατο, μειώνουν τα επίπεδα τριγλυκεριδίων και την αρτηριακή πίεση κι έχουν αντιφλεγμονώδη δράση. Επιπλέον, είναι καλή πηγή βιταμίνης D, η έλλειψη της οποίας συνδέεται με τα καρδιαγγειακά.

11. Σαρδέλες: Περιέχουν επίσης ω-3 λιπαρά οξέα και βιταμίνη D, ενώ αποτελούν οικονομικότερη επιλογή από το σολομό. Άλλα λιπαρά ψάρια είναι το σκουμπρί, η πέστροφα και οι αντσούγιες.

12. Γιαούρτι με χαμηλά λιπαρά: Αν και το γιαούρτι είναι γνωστό για την υψηλή περιεκτικότητά του σε ασβέστιο, ωστόσο αποτελεί καλή πηγή καλίου και για το λόγο αυτό βοηθάει στη ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης. Τα λίγα λιπαρά του συντελούν στην μείωση του συνολικού κορεσμένου λίπους της διατροφής.


13.Εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο: Είναι πλούσιο σε βιταμίνη Ε και πολυφαινόλες, που ελαττώνουν την ολική χοληστερόλη, την κακή χοληστερόλη (LDL) και τα τριγλυκερίδια, ενώ παράλληλα αυξάνουν την καλή χοληστερόλη (HDL). Ακόμη, έχει αντιθρομβωτική και αντιοξειδωτική δράση.

14.Καρύδια: Περιέχουν πολυακόρεστα ω-3 και μονοακόρεστα λιπαρά οξέα. Μια μικρή χούφτα καρύδια την ημέρα, μπορεί να μειώσει την χοληστερόλη και να προστατεύσει τα αγγεία από θρόμβωση.

15. Αμύγδαλα: Έχουν καλά λίπη, βιταμίνη Ε, φυτοστερόλες και ίνες, που ενισχύουν την βελτίωση του λιπιδαιμικού προφίλ.

16. Καφές: Υπάρχει σαφής ένδειξη, ότι η μέτρια κατανάλωσή του (3-4 φλιτζάνια την ημέρα) μειώνει τον κίνδυνο για καρδιαγγειακά σε ανθρώπους χωρίς υπέρταση. Επιπλέον, μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη του σακχαρώδους διαβήτη τύπου ΙΙ. Αν ήδη έχετε αυξημένο σάκχαρο ή πίεση, αποφύγετε την κατανάλωσή του.

17. Κόκκινο κρασί: Είναι μια καλή επιλογή αν πίνετε αλκοόλ καθώς περιέχει ρεσβερατρόλη και κατεχίνες, που προστατεύουν τις αρτηρίες. Το αλκοόλ μπορεί, ακόμη, να αυξάνει την καλή χοληστερόλη HDL. Προσοχή στην ποσότητα, γιατί η υπερκατανάλωση βλάπτει την καρδιά. Δύο ποτηράκια για τους άνδρες και ένα για τις γυναίκες είναι ευεργετικά. Αν λαμβάνετε φαρμακευτική αγωγή, καλό θα είναι να συμβουλευτείτε πρώτα τον γιατρό σας καθώς το αλκοόλ αλληλεπιδρά με διάφορες ουσίες των φαρμάκων.

18.Βότανα: Δεντρολίβανο, θυμάρι, ρίγανη και φασκόμηλο, περιέχουν αντιοξειδωτικά. Συνεισφέρουν όμως και έμμεσα στην καλή λειτουργία της καρδιάς βελτιώνοντας τη γεύση των τροφών όταν αντικαθιστούν το αλάτι και τα πολλά λίπη.

 

ΠΗΓΗ: iatronet.gr

 



Σχετικά Άρθρα

Πως να αποκτήσεις μέση “δαχτυλίδι” χωρίς πολύ κόπο!(video)

Για να αποκτήσετε μια αξιοζήλευτη μέση δεν χρειάζεται να τρέχετε στο γυμναστήριο, μπορείτε να κάνετε ασκήσεις στο σπίτι σας. Να

Στραγάλι: Το ελληνικό super food!

Από τα πιο υγιεινά σνακ, με ελάχιστα λιπαρά, τα στραγάλια (που στην ουσία αποτελούν ψημένα ρεβίθια) μπορούν δικαίως να χαρακτηριστούν

Έρευνα: Το σκόρδο χαρίζει χρόνια ζωής!

Επιστημονική ομάδα του Άμστερνταμ υποστηρίζει ότι η κατανάλωση σκόρδου θα μπορούσε να είναι το «κλειδί» της μακροζωίας. Φάτε σκόρδο για

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial